Nov 3, 2008

PDRM polis diraja malaysia


ALOR STAR: Dua anggota polis terperangkap dengan tindakan mereka sendiri selepas ditahan Badan Pencegah Rasuah (BPR) di lokasi sekatan jalan raya di Jalan Sultan Badlishah, di sini sebaik menerima `wang perangkap' yang disediakan agensi itu.

Kejadian kira-kira jam 7 petang Sabtu lalu selepas seorang remaja berusia 19 tahun yang ditahan kerana menunggang motosikal tanpa lesen dan cukai jalan, berjalan kaki ke pejabat agensi itu dan melaporkan tindakan anggota polis terbabit meminta wang daripadanya kepada pegawai BPR bertugas.
(http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Monday/Mutakhir/20081103163637/Article)
ulasan.
isu rasuah negara maju biasa nya kurang peratusannya memandangkan malysia negara sedang membangun tidak dikira maju ,maka tidak hairan lah perkara ini belaku.
beberapa pendekatan yang perlu di ubah dalam PDRM polis diraja malaysia
  • Mengetatkan syrat pegambilan anggota polis.
  • menerapkan nilai murni islam bukan nilai murni sahaja.
  • menaikan gaji anggota polis.
  • mengadakan nilai murni islam,atau qiamulai.
  • megantung anggota polis yg tidak solat 5 waktu. saya akan jelaskannya.
mengenakan syarat pegambilan.
syarat pegambilan anggota polis perlu di kaji semua,seperti meletakkan syrat anggota yang boleh membaca quran,bacaan solat settle (macam krusus perkahwinan). disamping itu juga anggota polis yang berpangkat koprel hendaklah di kalangan orang yang stp@stpm bukan spm yang corak pemikirannya rendah.
di samping itu juga perlu di nilai dalam peperiksan atau menkaji balik peperiksaan bertulis di kalngan anggota polis.
menerapkan nilai murni islam.
di samping itu juga anggota polis perlu lah di beri pendedehan tentang agama, disamping itu juga perlulah diadakan krusus2 yang boleh menigkatkan ibadah. PMRM perlu memikirkan dan melaksanakan perkara berikut demi menigkatkan prestasi anggota.
siri 1 : ibadat anggota polis.
siri 2 : akhlak anggota polis.
siri 3 : polis dan masyrakat.
siri 4 : polis dan perana dalam negara malaysia.
di samping krusus-krusus yang lain krusus ini perlu di jadualkan supaya mereka mendapat maklumat serta kesan buruk rasuah terhadap anak-anak isteri mereka. masyarakat asia perlu di motiwasi selalu kerana orang asia banyak makanana yang meyebabkan jadi pelupa. hati orang Asia juga lembut mudah di motiwasi dll.
menaikan gaji anggota polis.
sayidina umar telah melakukan perubahan antaranya mengenakan gaji yang tinggi kepada anggota polis supaya mereka lebih telus bekerja. kalu kita melihat negara2kurang maju dan terlebih maju mereka mempunyai anggota yang melakukan rasuan kerana mereka kurang gaji,atau negara itu mengamalkan dasar terlalu terbuka.
gaji anggota polis perlu dikaji megikut keadaan semasa. sekiranyan perlu polis perlu di letakkan di rumah beret polis supaya sewa rumah tidak terbeban lagi.
program nilai murni.
melakukan program seperti qiamulai terhadap anggota dan memberi jadual rehat kepada anggota yang ingin melaksanakan qiam megikut jadualyang anggota polis tetapkan. disampaing itu perlu juga pgram2 lain tidak cukup dengan ceramah waktu zohor sahaja , mereka merasakan tidak selesa kerana jadual makan mereka terabai. kajian balik perlu untuk memantapkan lagi organisasi polis malaysia.
meggantung polis buat kesalahan.
mengatung keanggotaan polis yang melakukan maksia,ibadat x buat dll. hal ini lelah di lakukan oleh khalid al-walid dalam satu peperangan ,ada anggota peperangan tidak solat qiam maka mereka tidak dibenarkan ikut serta dalam peperangan. menunjukkan kepada kita bahawa pentingnya persediaan dalaman kepada setiap anggota polis tu.

"cekap,amanah,contoh"

No comments: